I strålande sol äntrade 46 seniorer ms Lagerbjelke för en resa längs Hjälmare kanal som sedan 1600-talet varit en viktig väg mellan Hjälmaren och Mälaren, inte minst för dåtidens järnmalmstransport. Vi började i den ”nya” delen av kanalen som byggdes i början av 1800-talet, när den gamla blev för trång och guidades av vår kapten som berättade om kanalens historia. Där kanalen går under E20 tänkte vägverket bygga en fast bro, när nyttotrafiken på kanalen försvunnit. Då startade en upprorisk kapten passagerarturer, och tvingade därmed fram en öppningsbar bro – tur för oss!

Sprängd genom berget

De tre slussarna vi Hjälmare Docka är ett populärt utflyktsmål kombinerat med lunch eller fika på Kanalcafeet, där det också finns en utställning om kanalens historia i det nerlagda varvets snickeriverkstad. I dockan bor ms Lagerbjelke på vintern.

Efter slussarna vid Hjälmare docka fick vi lunch och åkte vidare över sjön, där den nya och gamla kanalen löper ihop. Som en bonus fick vi se två älgar som simmade längs strandkanten.
Kanalen gick vidare genom berg, där den sprängts ut genom att de eldade och sedan hällde på vatten. Tio år för 500 personer, inklusive ryska krigsfångar, tog det att bygga kanalen.
Sista biten var mindre dramatiskt och gick genom jordbrukslandskap och kantades av slussvaktarbostäder som numera är sommarstugor. Vid en av bryggorna fick vi också se en av de små, som en normalstor eka, ångbåtarna som bland annat fraktade post en gång i tiden.

Text: Marianne Falk
Foto: Kent Hult