Hissen kan ta 97 personer, men tar oss, privilegierade 17 personer direkt upp till sjätte våningen. Vi är på journalistseniorernas fjärde visning av nyrenoverade Nationalmuseum, med guiden Staffan Redin i spetsen. Han skall ge oss en glimt av konstsamlingarna. Nu finns de på 2500 kvadrat meter större yta än tidigare, då man flyttat kontor och andra administrativa lokaliteter. Vårt besök är nästan på dagen två månader efter öppnandet, efter 5 års renovering.

Lejonet frös ihjäl

Vi går genom de antika pelarna från Hadrianus villa rakt in i kupolsalen: Rakt in i 1500 talet. Vi skall följa en tidslinje fram till idag. Strax hamnar vi under Fredrik den II:s bordshimmel. Guiden Staffan visar oss på en del makabra illustrationer i den år 1586 av holländska vävare tillverkade bordshimlen.
Vi går vidare och passerar många igenkännbara målningar från stormaktstidens dagar. Vår guide förklarar hur dåtidens ”krigets lagar” (som de tolkades), gjorde det möjligt att ta hem konstverk från besegrade länder. Det levande lejon som också togs hit av drottning Kristina frös dock ihjäl på Skeppsholmen och kan inte beskådas…

Rembrandts teckningar

Så kommer vi till Rembrandt!  Nu får vi se Rembrandts teckningar som tidigare inte kunnat visas. Men nu, med ledbelysning är det möjligt! Rembrandts sista målning som stod på hans staffli när han dog finns också där. Simeon i templet.( Den blinde Simeon ska ju enligt legenden inte dö förrän han skådat   barnet).
Via praktsängkammaren 1680, där man inte sov, utan tog emot gäster(!) kommer vi så till Watteaus ”Kärlekslektionen” ,från 1684. Där hade vi kunnat stanna, men vidare till Bouchers ”Venus triumf ” där vår guide drar trådar till Bellmans epistel 25, som är direkt inspirerad av målningen. En epistel som slutar i en våldtäkt…

Likfärd nummer två

Vi stannar framför Karl den XII:s, likfärd som är den andra målningen på samma tema. Den första köptes nesligen av de ryska segrarna, men sedan 1934 hänger den i Göteborg. På den första målningen är Karolinerna mörkhåriga. Modellerna var parisare. I detta, det andra konstverket på samma tema är alla Karoliner ljushåriga. ”Ingen har uppmärksammat detta”, säger vår guide och fortsätter: ”Nationalromantik fanns inte, varken nationalister eller romantiker…”
Vi kommer till finalen på denna guidning: Art nouveau! Vi beundrar Alice Nordins ”Gladiolus”: lampfot med överfångsglas. En kvinna håller upp ljuset!
En ytterst liten glimt fick vi av dessa oerhörda skatter. En glimt som gav mersmak. Skynda! Ännu är det gratis inträde!
Monica Åhlén
PS Hissen för 97 personer betyder egentligen att personalen inte längre behöver bära konsten sex våningar.